top of page
Zoeken
  • Johan Brouwers

Advies bij deelname aan fotowedstrijden en kwalificaties

Bijgewerkt op: 16 nov. 2021


Toen ik mijn camera richtte op dit Himbameisje bracht zij spontaan haar handen voor haar gezicht. Pas later realiseerde ik mij dat zij eigenlijk gebaarde alsof ze ook een foto van mij wilde maken.

Image © Johan Brouwers | Bronzen Camera / Bronze Camera FEP - European Professional Photographer of the Year 2016 - reportage category


‘Wees meedogenloos voor jezelf’ is een van de voornaamste adviezen die men je kan geven bij het selecteren van je foto’s voor wedstrijden en kwalificaties. Alleen het beste mag goed genoeg zijn. Om te weten wat ‘beste’ betekent is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de criteria waaraan een goede wedstrijdfoto moet beantwoorden. Waar houdt een jury rekening mee bij het beoordelen van jouw foto’s?


Impact: de algemene indruk die een foto geeft over de visie van de auteur en zijn impact op het beeld. Welke emotie roept het beeld op? Is er een wow-effect? Is het een uniek en origineel idee? Maar ook: is het beeld relevant voor de wedstrijdcategorie waarin het werd ingediend?


Visie: de visuele taal die een fotograaf gebruikt om zijn verhaal of concept te vertellen. Brengt de visuele taal die de fotograaf gebruikt het idee, de boodschap voldoende over die hij aan de kijker wil tonen? Ondersteunt het visuele taalgebruik (licht, techniek, nabewerking…) het opzet dat de fotograaf wil bereiken? Als de kijker bijvoorbeeld hetzelfde gevoel van tederheid, vreugde, droefheid, angst, ongeloof, enz. krijgt als de auteur bij de opname dan is de visie meestal wel OK.


Technische uitmuntendheid: de jury beoordeelt de fototechnische vaardigheden waarover de auteur controle heeft zoals de belichting, scherpte, kleurbeheersing, nabewerking, enz. Maakt de fotograaf op een creatieve manier gebruik van het aanwezige licht en/of beheerst hij voldoende het toegevoegde licht? Is de foto voldoende scherp en ligt de scherpte op de juiste plaats in het beeld? Zijn de kleuren correct weergegeven of is er een storende kleurzweem? Is de digitale beeldmanipulatie een toegevoegde waarde voor het beeld of net overdreven toegepast?


Compositie: de samenstelling van het beeld. Compositie kan een beeld maken of kraken. Wordt de aandacht op de juiste manier getrokken naar het voornaamste deel van de foto en hoe dragen andere beeldelementen bij in de ondersteuning van het concept of het verhaal? Is de compositie evenwichtig? Beantwoord ze aan de aan de algemeen geldende regels of wijkt ze er juist van af omwille van de creativiteit? Als je afwijkt van de regels zorg dan ook dat dit een toegevoegde waarde voor het beeld is. Zitten er storende elementen in beeld zoals takken, kleurvlakken in de achtergrond, haartjes op kleding, vuil op de beeldsensor, andere personen in beeld, storende lichaamsdelen die niet van het model zijn, enz.


Deze criteria gelden dus zowel voor wedstrijdfoto’s als voor kwalificaties. Maar bij deze laatste zijn er nog een aantal extra vereisten waarmee rekening moet gehouden worden.


Bij kwalificaties op hoog niveau zoals bijvoorbeeld de QEP en MQEP van de FEP – Federation of European Professional Photographers moeten de kandidaten een reeks foto’s indienen. Hierbij is het van het allergrootste belang dat er in de reeks soort verhaallijn zit die er een samenhangend geheel van maakt. Het uitkiezen van de juiste foto’s is hier een nog grotere uitdaging. https://www.europeanphotographers.eu/qualifications/


Enkele tips:

  • Laat je werk ook aan anderen zien. Zij zien dingen die jij niet ziet omdat je zelf veel te dicht bij je werk staat.

  • Neem deel aan portfoliobesprekingen georganiseerd door o.a. beroepsverenigingen.

  • Laat je begeleiden door collega’s met ervaring in het selecteren van foto’s.

  • Zoek niet zomaar al je beste foto’s bij elkaar in de hoop dat ze een goed panel vormen.

  • Selecteer alleen topfoto’s, anders denkt de jury dat jouw werk niet van een constante kwaliteit is.

  • Kies als eerst beeld een van je allersterkste beelden. Het is je visitekaartje waarmee je de aandacht van de jury trekt.

  • Het middelste en de daaropvolgende beelden moeten evenzeer visueel heel sterk zijn om de aandacht van de jury te houden.

  • Het laatste is opnieuw een van je allerbeste beelden om de jury te blijven herinneren aan een heel sterk panel.

  • Bekijk je foto’s samen als een blok thumbnails op je scherm of leg ze wat kleiner afgedrukt in groep voor je. Je zal veel beter kunnen oordelen welke foto’s niet in de reeks passen.

  • Laat zien dat je een persoonlijke stijl hebt ontwikkeld die in heel het panel terugkomt.

  • Visueel sterke maar technisch slechte foto’s gaan er onverbiddelijk uit.

  • Een uniek en origineel idee is een pluspunt.

  • Is je fotografie traditioneel, zorg dan voor een uiterst hoog niveau.

  • De lijn in je verhaal kan je op meerdere wijzen bekomen: door een echte visuele ‘lijn’ in de compositie, door kleurovergangen, door een inhoudelijke verhaalopbouw, enz.

Enkele veel voorkomende (algemene) fouten:

  • Een aantal foto’s in een reeks lijken teveel op mekaar. Dezelfde persoon wordt telkens opnieuw getoond met ongeveer dezelfde verlichting, alleen een beetje meer gedraaid of wat dichterbij of verderaf gefotografeerd, met soms wat andere kleding.

  • De foto’s vertonen een overdreven nabewerking, oversaturatie, oververscherping, met zichtbare ‘artefacten’ als gevolg. Postproductie moet een toegevoegde waarde zijn en mag geen afbreuk doen aan het beeld.

  • De foto’s zijn niet scherp of de scherpte ligt niet op de voornaamste plaats in het beeld.

  • Foto’s zijn niet relevant voor de categorie waarin ze zijn ingezonden.

  • Storende elementen in het beeld leiden de aandacht af van het onderwerp.

  • Het detail in de hoge lichten of diepe zwarten is verdwenen.

  • In panels voor basiskwalificaties zoals de EP van de FEP zien we nog al te vaak ‘record shots’, vakantiekiekjes, snapshots. Zorg dat jouw foto’s zich hiervan onderscheiden door ze een professionele toegevoegde waarde te geven.

  • De houding van de handen van het model is allesbehalve flatterend en verknoeit het beeld.


De allerlaatste tip en zeker een van de meeste waardevolle is: bekijk de resultaten van zoveel mogelijk wedstrijden en kwalificaties. Je kan enorm veel leren van het werk van anderen. Laat u inspireren maar ga niet kopiëren.


Veel succes.


Johan Brouwers

Voorzitter van de FEP Awards competition

Voorzitter van de EP-kwalificatie van de FEP

Voorzitter van de jury van Lens op de Mens – Fotofestival Pelt

22 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Himba girl

bottom of page